ד"ר אברהם שמאע
ירצה על הנושא:
למבוכת הגבולות הטקסטואליים שבין גיבוש ומסירה במכילתא דר"י: "תיקוני הלכה"?
א – עין תחת עין
מכילתא דר"י, מסכתא דנזיקין, פרשה ח, עמ' 277.
מקורות נוספים:
· ספרא אמור, פרק כ ז, מהדורת וייס, קד ע"ד – קה ע"א.
· בבלי בבא קמא פג ע"ב – פד ע"א.
מקורות מחקריים (רקע):
· ח' אלבק, 'ספר היובלות וההלכה', מדעי היהדות 45 (תשס"ח), עמ' 34–35, והערה 176 (תורגם מגרמנית בידי פ"ש לנרד).
· ו' נעם, מגילת תענית, ירושלים תשס"ד, עמ' 45, 77–78, 206–216.
ב – האב מקדש את בתו כשהיא נערה
מכילתא דר"י, מסכתא דנזיקין פרשה ג, עמ' 254.
מקורות נוספים:
· מכילתא דר"י, שם עמ' 260; מכילתא דרשב"י כא, עמ' 168 משורה 24 עד סוף הפסוק.
· בבלי ערכין כט ע"ב (והתניא... אינו דין שלא תמכר).
· משנה קידושין ב, א; תוספתא קידושין ב, א; בבלי קידושין מא ע"א (האיש מקדש את בתו... לפלוני אני רוצה).
· בבלי קידושין מג ע"ב (האיש מקדש את בתו. תנן התם: נערה המאורסה... דברי הכל - אביה ולא היא).
· משנה כתובות ג, ח; שם ד, ד; נידה ה, ז.
· ספרי במדבר פרשת מטות פיסקא קנג, מהדורת כהנא שורות 37–39.
· רקע מחקרי: מ' הלברטל, מהפכות פרשניות בהתהוותן, ירושלים תשנ"ז, עמ' 74–78.